NEGATÍV - POZITÍV
Kortársékszer-kiállítás 2021
Mi történik, ha kortársékszer-tervezők kezébe kerül egy fotó, vagy egy fényképezőgép? Természetesen ékszer lesz belőle! Különösen így van ez, ha az alkotóművészek felkérést kapnak, egy olyan tematikus kiállításra, ami a fotózás, a fotóművészet körüli gondolkodásra készteti őket.
A Negatív-Pozitív című kortársékszer-kiállításból megtudhatjuk, hogy ez a tematika milyen gondolatokat ébreszt az alkotókban, a gondolatokból milyen formák születnek, és végül ezek a formák hogyan válnak viselhető ékszerekké.
Lépjünk ki egy pillanatra a szigorúan vett fotóművészeti alkotások közül és csodálkozzunk rá a tizenhárom ékszertervező újszerű megközelítésű, formabontó, egyedi ékszereire!
Az Országos Fotóhetek pécsi rendezvényeinek szervezője Schreck Mónika ötletéből kiinduló Negatív - Pozitív című kiállítás a 11 éve működő kortársékszereket bemutató és forgalmazó Ezüstláz Galériával közös szervezésben a Pécs, Király u. 8. -ban lesz megtekinthető.
Dátum: 2021. november 12.
FÜLCIMPA, AVAGY 11
Kortársékszer-kiállítás. 2021
Megnyitja: Prof. Dr Orbán Jolán
Közreműködik: Góbi Rita táncművész
„Tudta, hogy a földön élő állatok egyikének sincs fülcimpája? Ez emberi privilégium. De mire is kell ez nekünk, kell-e egyáltalán? Esetleg húzogatásra…”
Marosi László szavakban így közelítette meg a „Fülcimpa, avagy 11” című ékszerkiállításunk témáját, de milyen ékszerek nőhettek ki ebből a gondolatból. Hogyan nézhetnek ki az „Amikor a fagyi visszanyal” című gyűrűk, milyen lehet a Dobhártya bross vagy a „Füled érjen bokáig, bokád érjen füledig” ékszerkollekció?
Rendezvényünk tervezésekor a COVID válság közepén olyan témát kerestünk, ami felborult világunkról tudomást sem véve a vidámság, a fanyar humor felé tereli az eseményre jelentkező ékszertervező művészeket és később a kiállítás megtekintőinek gondolatait is. Bízunk benne, hogy ennek a célnak remekül megfelel a fülcimpa, amibe egyrészt gyakran kerül ékszer, másrészt a születésnapi fülhúzogatási szokásnak is gyakori „áldozata”. Ez utóbbit a „fülcimpálást” az Ezüstláz Galéria 11 évvel ezelőtti megnyitása indokolja.
Mosoly, szépség, meghökkenés, elgondolkodás: ezeket kínálja galériánk a „Fülcimpa, avagy 11” című tematikus ékszerkiállítása.
Szeretettel várjuk Önöket, jöjjenek el, nézzék meg!
Kiállító művészek: Dávid Attila Norbert, Dés-Kertész Dóra, Király Fanni, Gaál Gyöngyvér, Galcsik Vivien, Gera Noémi, Lenzsér-Mezei Kata, Jermakov Katalin, Kecskés Orsolya, Kerékgyártó Szilvia, Huber Kinga, Abaffy Klára, Kocsor Eszter Sára, Marosi László, Krámli Magdolna, Égi Marcell, Nádai Andrea, Padányi Orsolya, Pálfai Boróka Alíz, Besnyői Rita, Varga János Gábor, Lázár Veronika, Zámori Eszter
Megnyitó: 2021. 07. 12. 18 h
A kiállítás megtekinthető:
2021. 07. 12. - 07. 31.
Ezüstláz Galéria
Pécs, Király u. 8.
Belépés díjtalan.
Megnyitja: Both Vilma
Zene: Beck Zoli /30Y/
Lackfi János egyik válasza a fenti kérdésre így hangzik:
Mi lehet édesebb egy icipici nőnél, akinek még a kislábujj körme is csillámokkal van kifestve, háromdimenziós pilláiba beleakadnak a denevérek, spagettipántjába pedig a sóvár torreádorok?
A kiállítás megtekintésekor elolvashatják, hogy mit gondol a címben feltett kérdésről Lackfi János mellett Karafiáth Orsolya, Darvasi László, Grecsó Krisztián, és egyúttal megszemlélhetik azokat az ékszereket, amik az írások hatására születtek.
A megnyitón Beck Zoli előadja Grecsó Krisztián ez alkalomra írt Vattacukor című versének megzenésített változatát.
Korábbi kiállításaink megnyitására rendszeresen kértünk fel írókat, akik mindannyiszor a kiállítási témák ihletésére, a már elkészült ékszerek ismeretében hoztak létre irodalmi műveket. Ennek a folyamatnak a megfordítása izgalmas kísérlet annak a feltérképezésére, hogy kifejezetten erre az eseményre létrejövő epikai, vagy költői alkotások miképp hatnak az ékszertervező művészekre, miképp nyernek formát, testesülnek meg egy-egy élvonalbeli alkotó kezében.
Az Ezüstláz Galériában megtekinthető kiállításunkkal a fenti koncepció megvalósítását láthatják. A korábban említett négy kiváló magyar írót kértük fel arra, hogy a "MI LEHET ENNÉL ÉDESEBB?" téma kibontásával, értelmezésével írjanak szubjektív irodalmi alkotásokat. Ezek a költői vagy prózai művek szolgáltak ihletül a legelismertebb magyar ékszertervező művészek számára, hogy egyedi kortársékszereiket megalkossák.
Ékszertervezők:
Király Fanni, Jermakov Katalin, Stomfai Krisztina, Börcsök Anna, Vékony Fanni, Kecskés Orsolya, Nádai Andrea, Dávid Attila Norbert, Lázár Veronika, Lenzsér-Mezei Kata, Varga János Gábor, Pál Zoltán, Dés-Kertész Dóra, Huber Kinga, Zámori Eszter, Abaffy Klára, Gaál Gyöngyvér, Kerékgyártó Szilvia, Gera Noémi.
Eseményünk a Budapesti Ékszerek Éjszakája 2018. programsorozat része.
Esemény utáni hajnal
Kortársékszer-kiállítás 2017.
Megnyitja: Nyilas Márta,
Közereműködik: Karafiáth Orsolya
Esemény utáni hajnal - kinek mi jut eszébe erről a kifejezésről? Sokunknak talán valamiféle erotikus értelmezés ugrik be, de milyen eseményekre utalhat még? Szükségszerű, hogy csak egyetlen éjszakát követő hajnalra gondoljunk, amikor valami fontos történt velünk, ami személyes sorsunkat határozta meg, vagy esetleg sokkal tágabb, mindannyiunkat érintő természeti, esetleg biblikus vagy történelmi értelmezés is lehetséges?
A fenti kérdésekre ad választ az a 18 élvonalbeli kortárs ékszertervező művész, akik arra vállalkoztak, hogy ezen tematika mentén készítenek ékszereket és formába öntik, tárgyiasítják gondolataikat.
Nyilas Márta festőművésznek, a PTE tanárárának 2015-ben rendezett ”Az esemény utáni hajnal” című kiállítási anyagát látva sokan meglepődtünk, hogy a festményeken bűnügyek, bűnügyi helyszínek láthatóak. Ez a váratlan megközelítés adta az ötletet, hogy „kölcsönkérve” a címet megfejtsük, mit jelent ez a szókapcsolat a hazai ékszertervező művészek számára.
Kiállító művészek: Dés-Kertész Dóra, Dávid A. Norbert, Nádai Andrea, Vékony Fanni, Fábián Veronika, Huber Kinga, Varga János Gábor, Király Fanni, Lenzsér-Mezei Kata, Lázár Veronika, Kecskés Orsolya, Gera Noémi, Pál Zoltán, Rozsnyai Béla, Stomfai Krisztina, Kerékgyártó Szilvia, Égi Marcell, Zámori Eszter.
Nyilas Márta - festőművész
Két eresztés - két csapat, két évfolyam, két tanár
A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium végzett tanulóinak ékszerkiállítása az Ezüstláz Galériában 2016.
Agy fejpánt, Eiffel-torony nyakék, Konzervnyitó gyűrű, Fültágító – ebből a pár címből már tudhatjuk, hogy a Pécsett végzett fiatal ötvösök bátorsággal, lendülettel, humorral hasznosítják megtanult szakmai ismereteiket: volt, aki elkészítette a Pécsi Ötvös Diákok Könyvét, más íróasztallámpát alkotott, de „Mulekuláris” ékszerek is létrejöttek. A galériában a látogatók fel is próbálhatják, kézbe is vehetik a tárgyakat.
Jöjjenek, próbáljanak, mosolyogjanak!
Az Ezüstláz Galéria a DesignPécs rendezvénysorozat részeként második alkalommal rendez kiállítást a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnáziummal együttműködve, ez alkalommal az utóbbi két évben Ötvös és fémműves szakot elvégző tanulóinak vizsgamunkáiból válogatva. A galéria működtetőiként fontosnak tartjuk, hogy az élvonalbeli hazai ötvösművészek mellett teret adjunk a fiatal pécsi kötődésű alkotóknak is, ezzel is ösztönözve őket szakmai ismereteik mélyítésére, új ékszerek megvalósítására és akár piaci megmérettetésükre is.
Kiállítók:
Bérdi Kata, Marián Ramóna, Somogyi Dominika, Szabó M. Tamara, Török László
Gerényi Attila, Huszka Fruzsina, Kiss Dorina, Notheisz Gergely, Szorg Luca Rebeka
Tanárok: Rózsa Béla, Váradi Bence
A kiállítással kapcsolatos anyagok, a kiállított művek alkotóinak vizsgadokumentációi megtekinthetőek a http://keteresztes.blogspot.
Közelítés II. - Király Fanni és Rákossy Péter kiállítása
A haikutól Takáts Eszterig - művészeti ágak párbeszéde 2015
Megnyitja: JUHÁSZ KRISTÓF előadóművész
Zene: TAKÁTS ESZTER
Az Ezüstláz Ékszergaléria ismét nagy dobással áll elő! Akik kicsit is bepillantást nyertek már az elmúlt évek során a galéria tevékenységébe, megtapasztalhatták, hogy kiállításaik mindig valami dupla csavarral közelítenek az ötvös-iparművészet felé. Ezúttal egy olyan páros kiállításra invitálnak, mely messze túllép az ékszer vagy akár a tágan vett formatervezés határain, és a vers, ékszer és fotó korokon, téren és művészeti ágakon átívelő párbeszédébe enged betekintést – vagy inkább beleszólást (?)
A tárlat anyagának kiindulópontját Király Fanni HAIKU című ékszersorozata adja, mely közel 20 darabot számlál. Az ékszerek tradicionális japán haikuk (háromsoros filozofikus költemények) inspirációjára születtek, jellemzően pergamenből. A pécsi közönség már többször találkozhatott a művésznő keze alól kikerülő különleges pergamenalkotásokkal, és nemcsak az ékszergaléria tematikus kiállításain, hanem a Janus Pannonius Múzeum Szamurájok és gésák című tavalyi nagyszabású tárlatának kortárs ékszer részlegében is. Király Fanni a világon egyedülálló technikával alakítja a japán kimonók floreális motívumait háromdimenziós, hordható tárgyakká, melyekhez apró darabonként maga szárítja formára és színezi meg a leheletfinom kecskebőrt, majd illeszti össze egy egésszé, egzotikus fával, ezüsttel vagy színes drágakővel kombinálva. Az elkészült alkotásoknak szerves része az ihletet adó költemény is – a szövegek rendre olvashatók legalább a tárgyak mellett, de nem ritkán magára az ékszerre írva.
A kiállítás azonban nem áll meg a haikuk inspirálta ékszereknél: Király Fanni versből merített munkáira Rákossy Péter fotóművész alkotásai reflektálnak. A Budapesten élő és alkalmazott-fotósként dolgozó művész egy egyedi ötlettel az ékszereket felhasználva különleges fotogramokat, azaz fénylenyomatokat hozott létre, melyeket az összekötő közös matériára, pergamenre nagyított ki. A különös hatású, leginkább archaikus festményeket idéző képek az ékszereknek hol egy-egy részletét emelik ki, hol több darab vagy részlet játékos újraillesztésével hoznak létre egy teljesen új egységet. Így a kiállításon a verses szöveg, az iparművészeti tárgy és a fotótechnikával készült kép lép egymással kölcsönös párbeszédbe, óhatatlanul bevonva abba szemlélőjét is.
És hogy teljes legyen a dupla – vagy immár ki tudja hányas – csavar, a megnyitón Juhász Kristóf író-előadóművész kifejezetten a témára írt meséje lesz hallható, illetve Takáts Eszter szintén az alkalomra írt dalát fogja elénekelni. Így aztán a látogatóknak várhatóan tökéletes összművészeti élményben lesz részük, melynek az Ezüstláz Ékszergaléria inspirálója és befogadója is egyben – ahogyan az egy művészeti galériától elvárható.
A kiállítás a budapesti Filter Galéria decemberi tárlatának folytatása, és anyaga augusztus végéig látható Pécsett a Király u. 8-ban.
A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ:
2015.07.17. - 08.01.
SZÍNHÁZ A VITRINBEN
KORTÁRSÉKSZER-KIÁLLÍTÁS A POSZT VERSENYDARABJAINAK IHLETÉSÉRE 2015.
Vajon hogy mutat a Szigorúan ellenőrzött vonatok az ékszer formanyelvén? Izgalmas kérdések, meglepő válaszok. Személyes színház az Ezüstláz Ékszergaléria vitrinjeiben a Király utcában.
Immár hagyománynak tekinthető, hogy a Pécsi Országos Színházi Fesztivál Off-programjaihoz az Ezüstláz Ékszergaléria is csatlakozik egy színházi tematikájú ékszerkiállítással. Az előző évek főként színpadi ékszereket és ötvösműves kellékeket felvonultató tárlatai után ezúttal hamisítatlan kortársékszer-kiállításra invitálják az érdeklődőket: a galéria felkérésére 13 ékszertervező iparművész mutatja meg, hogy mit jelent számára a színház, illetve azon belül az idei POSZT valamely versenyelőadása. Ugye milyen nehéz nekünk laikusoknak elképzelni, hogyan mutat mondjuk a Szigorúan ellenőrzött vonatok az ékszer formanyelvén? Pedig több alkotót is éppen ez az előadás ihletett meg – ki a darab frivol vonulatára reagált egy stílszerűen frivol fricskával, ki pedig plasztikus analógiával mutatja meg a görbe út és az egyenes út különbségét egy gyűrű (mégpedig milyen meglepő: ez az egyenest megjelenítő darab!) és egy nyakék formájában, megtoldva a forgalmista úr tárcsáját felvillantó bájos geggel.
Finoman kidolgozott szimbolikát láthatunk a Heilbronni Katica és Vihar Friderik kettősét megfogalmazó nyakékpárban, melyben a szellem és a lélek, a tűz és a víz, a pikk és a kőr jelenik meg a maga egységen belüli kettősségével. A szélsőségek és ellentétek egységét jeleníti meg egy másik nyakék is, mely a színfalak mögötti hatalmas munkát, energiát, szenvedést és örömöt ragadja meg – csupa vér és könny.
Hogy mi még? Sok apró részlet vagy épp átfogó gondolat, átszűrve az alkotók egyéni látásmódján, ezüstbe, kőbe, fába, bőrbe, plexibe és csontba transzplantálva.
Kiállítók: Bárd Zsuzsa, Dávid Attila Norbert, Gera Noémi, Huber Kinga, Hernády Barbara, Jermakov Katalin, Molnár Éva, Nádai Andrea, Posta Veronika, Pál Zoltán, Rozsnyay Béla, Simon Viktória, Zsabokorszky Lili
A FÉRFI
Kortársékszer-kiállítás 2015.
Megnyitja: Both Vilma
Közreműködik: Beck Zoli
Hogy milyen „A Férfi”? Kemény macsó, aki bőrszerkóban bőgeti a Harley Davidsonját? Szerető férj, érző szívű apa? Szívtipró Don Juan, akinek a lábai előtt nők milliói hevernek? Laza csávó, aki akárhány évesen is bringával teker a melóba? Önelégült nárcisz, a teremtés koronája, vagy egy földre szállt angyal? Bizonyára mindegyik és egyik sem – hangzik a közhelyes válasz. Az ékszergaléria kiállításán azt tudhatjuk meg, mit gondolnak A Férfiról jeles kortárs iparművészek – férfiak és nők vegyesen.
A válaszok igencsak sokfélék, és nem mellőzik a provokatív gesztusokat sem. A finomabb asszociációk mentén a teremtés koronájára egy végtelenül letisztult, nemes eleganciával kidolgozott, stilizált koronát idéző mandzsettagomb utal. A direkt nemi utalások sorában találunk itt valódi gumi óvszerrel felvértezett fallikus szimbólumot (egy gyűrű szerves részeként), és cikázó kis spermium motívumokat szintén gyűrűbe zárva. Filozofikusabb értelmezésben láttatja (férfi) alkotója a férfit (annak két prototípusát?) mint égi tisztaságú angyalt, avagy páváskodó nárciszt egy-egy ezüstgömb és fehér pihetollak alkotta kitűzők formájában. Játékosan meghökkentő tárgyak is akadnak a kiállított ékszerek között: egy antik sárgaréz borotvából hajlított, majd’ az egész (férfi) kezet lefedő kétujjas gyűrű, és egy jókora propellert formázó, súlyos ezüstmedál. Meg persze még sok minden más is.
Akkor most milyen is A Férfi? Király Fanni saját alkotása kapcsán így nyilatkozik erről: „Azt tapasztaltam, hogy sok minden megfér együtt a lélekben. A férfi racionális és emocionális. Bátor és álmodozó. Kocka és zöld.” Hogy ez hogy néz ki egy ékszerben megfogalmazva? El kell látogatni Pécsett a Király utcai galériába, és megtudhatjuk.
/BothVilma/
Kiállító művészek: Bartl Dóra, Dávid Attila Norbert, Gera Noémi, Huber Kinga, Király Fanni, Marosi László, Molnár Éva, Pál Zoltán, Posta Veronika, George Radics, Rozsnyay Béla, Simon Viktória, Tóth Zoltán, Varga János Gábor, Zámori Eszter.
Megnyitó:
2015. március 23.
VARIACIONES - HANGFOSZLÁNYOK
Kortársékszer-kiállítás a zenéről a zenéért 2012.
Megnyitja: Nagy Márta, Horváth Zsolt
A komolyzene és a Pannon Filharmonikusok tiszteletére rendezett kiállításra 17 neves ötvös-iparművészt kért fel az Ezüstláz Ékszergaléria, hogy komponáljon egy-egy ékszert adott zenei témára. A kiállítás apropója a Zene világnapja alkalmából adott ünnepi hangverseny repertoárjának egyik ritkán hallható darabja, Alberto Ginastera: Variaciones Concertantes című műve. Miként az argentin zenemű egyetlen motívum 12 variációja különböző hangszerekre, úgy az elkészült ékszerek egyetlen téma Ginastera csodálatos muzsikájának szubjektív variációi, az alkotó művészek habitusa, fantáziája és egyedi anyaghasználati és formai-technikai sajátosságai szerint. Az ékszervariációkat elsőként az ünnepi hangverseny közönsége tekintheti meg a Kodály Központban 2012. október 1-jén. Szeretettel várjuk Önt is a órakor kezdődő megnyitóra.
Kiállító művészek: Abaffy Klára Bartl Dóra Dávid Attila Norbert Gera Noémi Huber Kinga Jermakov Katalin Kaintz Regina Kecskés Orsolya Király Fanni Marosi László Nádai Andrea George Radic Rózsa Béla Stomfai Krisztina Tóth Zoltán Vékony Fanni Zámori Eszter A kiállítás létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. A kiállítás Az Ezüstláz Ékszergaléria szervezésében zenekarunk és a Kodály Központ együttműködésében valósul meg.
LÉLEGZŐ KÖVEK
Kuti Krisztina ötvösművész Lélegző kövek c. egyéni kiállításával ünnepli nyitásának egyéves évfordulóját az Ezüstláz Ékszergaléria. 2011.
Megnyitja: Bredács Alice, művészetpedagógus
Hegedűn közreműködik: Bogárdi Alíz
Kuti Krisztina markáns ékszerei senkivel és semmivel össze nem téveszthető stílust képviselnek a hazai ékszerszakma palettáján – aki egyszer is látta alkotásait, tévedhetetlenül felismeri sajátos stílusjegyeit, sőt mi több: egészen bizonyosan ékszerei szerelmese lesz. A műhelyéből kikerülő veretes darabok évezredek ötvösmunkáinak lenyomatát viselik magukon, mégis ízig-vérig modern, mai alkotások. Formaviláguk, rusztikus, antikolt felületük, a látványos drágakövek és a technikai megoldások oly módon idézik korábbi korok hagyományait, hogy közben – szinte észrevétlenül – tökéletesen megtestesítik a modern ékszer letisztult vonalvezetését, és megfelelnek korunk szépségről és funkcionalitásról vallott elvárásainak. Az ékszerek középpontjában szinte kivétel nélkül egy-egy hangsúlyos, különleges kő áll – valószerűtlenül irizáló labradorit, lángoló rubin, jégtiszta hegyikristály, barna-vörös jáspis – , melyeket látványos, különleges formára többnyire maga a művésznő csiszol. Így nyer a holt ásvány a lényegét megragadó ezüstfoglalatban új, lélegző életet Kuti Krisztina keze által.
Ennek a kiállításnak a megnyitásával a galéria egyben alapításának évfordulóját is ünnepli. 2010-ben pontosan ezen a napon nyílott meg a Ferencesek utcájában az Ezüstláz Ékszergaléria azzal a célkitűzéssel, hogy Budapest és vonzáskörzete után egyetlen tényleges vidékiként Pécsett is elérhetők legyenek a hazai élvonalba tartozó ötvös-iparművészek különleges ezüst ékszerei. Mára 18 neves – köztük pécsi és pécsi kötődésű – művész alkotásai csodálhatók és vásárolhatók meg a galéria állandó kínálatából. De ezenfelül a galéria időről időre tematikus és egyéni kiállításokkal is igyekszik minél színesebb keresztmetszetet adni a kortárs ékszerdesign főbb trendjeiből, újabb „vendégművészeket” is felkérve a pécsi bemutatkozásra. A Lélegző kövek a galéria ötödik kiállítása: tavaly Bárd Zsuzsa izgalmas technikai megoldásokkal kísérletező, finom formavilágú ékszereinek egyéni tárlatával nyitotta meg kapuját az Ezüstláz, legutóbb pedig másfél hónappal ezelőtt a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola végzős ötvöstanulóinak nyújtott bemutatkozási lehetőséget egy közös tárlaton.
Megnyitó: 2011. július 18-án hétfőn 18 óra.
Megtekinthető: 2011. július 18 – augusztus 12-ig, díjtalan.
HAHÓ, ITT VAGYUNK!
A Művészeti Szakközépiskola ötvös szakán végző diákok bemutatkozása a város nyilvánossága előtt. 2011.
Megnyitja: Rózsa Béla iparművész, szakvezető tanár
A két intézmény közötti szakmai együttműködés nem újkeletű: az iskola ötvöstanárai szakirányú tapasztalataikkal hozzájárultak a galéria egy évvel ezelőtti megalapításának előkészítéséhez, és munkáik állandó, illetve időszakos jelleggel szerepelnek a galériában. De a kapcsolat nemcsak az oktatókkal, hanem az iskola volt és jelenlegi diákjaival is élő: a mesterséget valaha itt elsajátító pécsi ötvösök is szerepeltek már munkáikkal két tematikus kiállításon neves iparművészekkel együtt; a jelenlegi diákok pedig mind egy-egy kiállítás alkalmával, oktatójuk szakmai magyarázatával kísérve, mind spontán be-betérnek megszemlélni a vezető iparművészek alkotásait. A hazai design élvonalába tartozó alkotók ékszereinek megismertetésére elhivatott galéria a jelenléten keresztüli személetformáláson túl fontosnak tartja, hogy a helyi utánpótlás ne csak szellemi táplálékkal gazdagodjon a galéria által, hanem - mintegy szakmai mentorától - lehetőséget kapjon az igazán autentikus környezetben való rangos és nyilvános bemutatkozásra, ezzel is elősegítve további pályájuk egyengetését.
Az idei évben három ötödéves diák, Bender Dalma, Szabó András és Farkas Barnabás készül vizsgaremekével bizonyítani az ötvösmesterség elsajátítását. A Hahó, itt vagyunk! című tárlaton elsősorban vizsgamunkáik kerülnek fókuszba, de ízelítőül látható lesz néhány korábban készült ékszerük is. A kiállítás több szempontból is izgalmas kuriózumnak ígérkezik. Egyrészt három teljességgel különböző, más-más technikával és anyagból készített kollekcióról van szó, ugyanakkor a határtalan kreativitás, játékosság és technikai bravúr mindegyikük munkájánál szembeötlő. Így aztán lesz itt labirintusnyakék, mely nemcsak formájában imitálja az útvesztő vonalát, hanem a belé ültethető, mobil és egyben dekoratív ékkövekkel akár le is játszható a labirintusjáték, s egyúttal ez a mobilitás adja az ékszer variábilitását. A másik ékszersorozat már-már kisplasztikai igényű és gondolatiságú (ez majd installálásában is megjelenik), ugyanakkor szintén a mobilitással a fókuszban: a nyakék elemei a hegymászás főbb technikai fázisait képezik le. A harmadik vizsgaremek tágabban vett fémműves munka: egy többszörös héjszerkezetű falilámpa, mely sajátos szerkezetével és felületeivel a fény és forma játékát adja. A kiállított tárgyak izgalmasságán túl a kiállítás további érdekessége, hogy a látogatók betekintést nyerhetnek az alkotás folyamatába, megismerkedhetnek a különböző technológiákkal, ugyanis a kész munkák mellett kiállításra kerülnek a tervek, vázlatok, kísérleti modellek, viaszformák, valamint a munkafolyamat fázisainak dokumentációja. Mindezek az információs adalékok betekintést engednek a laikus számára a fémműves munka izgalmas és gyakorlatias rejtelmeibe.
Az együttműködésből megszülető tárlat kísérleti jelleggel indítja útjára a Hahó, itt vagyunk! című sorozatot, mely a remények szerint egy évről évre ismétlődő hagyománnyá növi ki magát.
A kiállítás megtekinthető az Ezüstláz Ékszergalériában
Megnyitó: 2011. május 31. 17 óra
Kiskertemben
Kortársékszer-kiállítás 2011.
Megnyitja: Dr Koltai Mária
Zene: Lemel Ágnes
A tavaszkezdet jegyében Kiskertemben… címmel nyílik színes kiállítás március 21-én az Ezüstláz Ékszergalériában. A szervezők 11 ötvös-iparművészt kértek fel, hogy a kert, a tavasz és a virág tematikájához kapcsolódóan alkossanak különleges ékszereket saját felfogásukban. Ez a kultúrtörténetileg oly gazdag szimbolikájú téma kifogyhatatlan tárháza az egyéni asszociációknak és értelmezéseknek, ez jól megmutatkozik a bemutatásra kerülő anyag rendkívüli sokszínűségében. Az elkészült egyedi látásmódú és szó szerint is egyedi ékszerek között éppúgy fellelhetők szecessziós hangulatú girlandos-fürtös, már-már kisplasztika jellegű medálok, mint a zen kertek szabályos látványát megidéző geometrikus formák, illetve a magyar népi motívumtárból megidézett tulipán izgalmasan modern gyűrűvé formálva csakúgy, mint a konkrét erotikus utalást megtestesítő minimalista nyakék, vagy éppen egy-egy bohém gegre épülő kuriózum. A frissen készített ékszerek mellett néhány korábbi alkotás is látható a kiállításon, így a Pécsett egy évvel ezelőtt már nagy feltűnést keltő ún. füves gyűrű, mely most kiegészül a hozzá tartozó füves-balkonládás karkötővel. A kiállítás emblematikus darabja pedig egy bájos-bumfordi, viselhetőségét tekintve talán extrémnek is nevezhető gyűrű, melyet egy óvodás rajza ihletett. Az iparművészek adta válaszok a közös témára nemcsak a gondolatiság, a forma és stílus, hanem a felhasznált anyagok tekintetében is igen változatosak: az ezüst mellett a szemet gyönyörködtető drágakövektől és a legkülönfélébb egzotikus fafajtáktól kezdve a színes acélszálon át az áttetsző plexiig és egyéb szintetikus anyagokig sokféle matériához nyúltak a tervezők a téma megformálása során. Viselhetőség szempontjából pedig a visszafogott, letisztult daraboktól a szinte inkább kifutóra kívánkozó, extremitásszámba menő kuriózumokig terjed a paletta.
A kiállításra felkért 11 alkotó részben a galéria állandó kínálatában szereplő iparművészek közül kerül ki – ezúttal valami újat mutatva eddig megismert munkáikhoz képest, az ékszeren mégis a felismerhető egyedi stílusjegyeikkel, illetve olyan alkotók is bemutatkoznak munkáikkal, akik eddig nem jelentek meg Pécsett. Így aztán azok is érdekes kirándulást tehetnek a művészek fantáziavilágában, akik már megismerték és megszerették a galéria kínálta ékszertrendet, akik pedig még nem jártak ott, a kiállítás ideje alatt az állandó anyaggal együtt a hazai ékszerművészet valóban széles spektrumával ismerkedhetnek meg az Ezüstláz Ékszergalériában.
Kiállítók:
Abaffy Klára, Bárd Zsuzsa, Bozsits József, Farkas Viki, Gaál Gyöngyvér, Gera Noémi, Kecskés Orsolya, Rozsnyay Béla, Vékony Fanni, Visy Dóri, Zámori Eszter
2011. márc. 21 – április 30.
ZSU-BARD
Galéria megnyitó 2010.
Megnyitotta: Kőhalmi Andrea
Bárd Zsuzsa egyéni kiállításával 2010-ben nyílt meg galériánk.